Kurum İç Değerlendirme (KİDR) Raporu
ÖZET
2024 yılı itibarıyla Spor Bilimleri Fakültesi öncülüğünde hazırlanan Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR), fakültenin yıllık iç değerlendirme sürecini ele almak, Kurumsal Dış Değerlendirme, Akreditasyon ve İzleme Programları kapsamında fakültenin güçlü ve gelişime açık yönlerini belirlemek amacıyla oluşturulmuştur. Fakültenin mevcut kaynak ve imkânlarından en verimli şekilde faydalanmasını sağlamak adına, raporda sunulan kanıtlar; iş birliği, öz değerlendirme faaliyetleri ve kalite güvence kültürünün fakülte genelinde yaygınlaştırılmasına katkı sağlamaktadır. Ayrıca, BİDR sürecinde elde edilen veriler, Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR) kapsamında yürütülen raporlama çalışmalarına dayanak oluşturmuştur. Bu raporlama süreci, kurumsal gelişimi desteklemek ve kalite standartlarını yükseltmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Bölüm Alt Komisyonları ve Birim İç Değerlendirme Raporları, detaylı bir şekilde gözden geçirilmiş, güncellenmiş ve fakülte programındaki yenilikler bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak rapora entegre edilmiştir. Raporun hazırlanması sürecinde, fakülte yönetimi tarafından sağlanan veriler, resmi belgeler, deliller ve fakülteye özel raporlar, UBYS sisteminden de yararlanılarak toplanmış ve kapsamlı bir analiz gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte, raporun ve kalite komisyonu çalışmalarının fakülteye katkısını artırmak adına şeffaflık ve kapsayıcılık ilkeleri ön planda tutulmuştur. Özellikle, fakülte yöneticileri ve kalite sürecinden sorumlu birimler, raporlama süreci hakkında düzenlenen toplantılar aracılığıyla bilgilendirilmiş ve aktif katılımları sağlanmıştır.
Kurum İç Değerlendirme Raporu hazırlanırken, bir önceki yılın iç değerlendirme raporu temel alınmış, mevcut yıl içindeki gelişmeler ve kanıtlar analiz edilerek belge güncellenmiştir.
Fakültenin iç kalite güvence sistemi, kanıtlara dayalı olarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bu kapsamda yapılan analizler sonucunda;
- Fakültenin misyonu, vizyonu ve hedefleri doğrultusunda liderlik, yönetim, kalite, eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve topluma katkı süreçlerinde sahip olduğu kaynakların nasıl planlandığı, yönetildiği ve değerlendirildiği,
- İç kalite güvence sistemindeki güçlü ve gelişime açık yönler,
- Kalite güvencesinin sürdürülebilirliği ve gelecekte ortaya çıkabilecek ihtiyaçlar, detaylı bir şekilde ele alınmış ve kanıtlarla desteklenmiştir.
Spor Bilimleri Fakültesi 2024 Kurum İç Değerlendirme Raporu, Kalite Komisyonu tarafından; Kurumsal Dış Değerlendirme ve Akreditasyon Standartları, Kurum İç Değerlendirme Raporu Hazırlama Kılavuzu (Sürüm 3.2), YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı ve önceki yıllara ait Üniversite KİDR raporları referans alınarak hazırlanmıştır.
BİRİM/ BÖLÜM HAKKINDA BİLGİLER
Bu bölümde, Birimin/Bölümün tarihsel gelişimi, misyonu, vizyonu, değerleri, hedefleri, organizasyon yapısı ve iyileştirme alanları hakkında bilgi verilmeli ve aşağıdaki hususları içerecek şekilde düzenlenmelidir.
1.İletişim Bilgileri: Spor Bilimleri Fakültesi Dekan Yardımcısı: Doç. Dr. Serdar ALEMDAĞ, 0 (462) 455 1264, serdar.alemdag@trabzon.edu.tr , Trabzon Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Dekanlık, E blok Kat:2, Akçaabat, TRABZON.
2.Tarihsel Gelişimi: Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu olarak Milli Eğitim Bakanlığının 17.4.2006 tarih ve 8520 sayılı yazısı üzerine, 28.3.1983 tarih ve 2809 sayılı Kanunun ek 30’uncu maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nun 20.4.2006 tarih ve 10382 sayılı kararı ile Karadeniz Teknik Üniversitesi bünyesinde kurulmuştur. Trabzon Üniversitesi, 18.05.2018 tarihli ve 30425 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7141 sayılı kanunuyla Karadeniz Teknik Üniversitesi'nin ayrılması ile Trabzon Akçaabat'ta kurulmuştur. Daha önce, Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, bu süreçte Spor Bilimleri Fakültesine dönüştürülerek Trabzon Üniversitesi bünyesinde eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümüne, 2010-2011 eğitim-öğretim yılından itibaren ise Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği bölümlerine, 2020- 2021 eğitim-öğretim yılında ise Rekreasyon Bölümüne öğrenci alımına başlanmıştır. Fakülte bünyesinde dört lisans eğitimi bölümü, altı anabilim dalı ayrıca lisansüstü eğitimi içerisinde yüksek lisans ve doktora programları bulunmaktadır. Birimimizde 39 akademik ve 2 idari personel bulunmaktadır. Toplam öğrenci sayısı tüm bölümler dahil 658 dir.
3.Misyonu, Vizyonu, Değerleri ve Hedefleri:
Misyon; Çağın gerekleri doğrultusunda eğitim-öğretim hizmeti üreterek çağdaş, dinamik,kendine güvenen, sağlıklı, yaşam kalitesi yüksek, sosyal, sorumluluk sahibi; eğitime, sporbilimlerine ve performans sporuna hizmet edebilecek, beden eğitimi öğretmeni, antrenör, sporyöneticisi, rekreasyon lideri ve spor bilimciler yetiştirmek.
Vizyon; Atatürk İlkelerine bağlı, çağdaş, dinamik, özgür düşünen, kendine güvenen,sorumluluk sahibi gençler yetiştirmek; eğitim-öğretim ve araştırma-geliştirme faaliyetlerininyanı sıra topluma hizmet vermek; katılıma, paylaşıma ve takım çalışmasına dayalı kurumkültürü ile bilim dünyasına hizmet vermektedir.
Değerler;● Tüm çalışanlara eşit yaklaşım● Temel hak ve hürriyetlere saygı● Bilimsel ahlak ve kurumsal kimlik● Dürüstlük, şeffaflık ve hesap verebilirlik● Hoşgörü ve alçak gönüllülük● Hayat boyu öğrenme
Hedefler;Bir toplumun sağlıklı olması onu oluşturan bireylerin sağlıklı olmaları ile mümkündür. Spor Bilimleri Fakültesi’nin amacı; spor alanında gerekli eğitimi almış mezunlarla, etik kurallara bağlı kalarak, sporun ulusal alanda bilimsel yöntemlerle öğretilmesi ve yapılması için çağdaş Antrenör, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni, Spor Yöneticisi ve Rekreasyon lideri (Rekreasyonist/Rekreatör) yetiştirmektir.
Aşağıda yer alan başlıkların yazımı için YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı kullanılacaktır. Her her bir alt başlıkla ilgili birim/bölümde yapılan çalışmaların, alt başlığın tanımına uygun olarak kanıtlarıyla birlikte açıklanarak yazılması gerekmektedir.
A. LİDERLİK, YÖNETİŞİM ve KALİTE
A.1. Liderlik ve Kalite
A.1.1. Yönetişim modeli ve idari yapı
Fakültede şeffaf, katılımcı ve paylaşımcı bir yönetişim modeli mevcuttur. Fakültenin yönetişim modeli ve idari yapısı, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda öngörülen üniversite birimlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını düzenleyen Akademik Teşkilat Yönetmeliği çerçevesinde şekillenmektedir. Bu doğrultuda oluşturulan organizasyon şeması, fakültenin internet sayfasında “İç Kontrol” sekmesi içerisinde faaliyet raporları sekmesinde ve yine fakültemizin web sayfasında "hakkımızda" başlığı altındaki organizasyon şeması sekmesinde yayınlanmaktadır. Fakültede karar alma süreçleri, bağımsız hareket eden ve paydaşların temsil edildiği kurullardan görüş alınarak başlamaktadır. Fakülte kurulu ve birim danışma kurulunda ilgili mevzuat uyarınca alınan kararlarda paydaşlar arasında iş birliği, müzakere ve karşılıklı güven esastır. Karar alma süreçleri, fakülte yönetim kurulundaki görüşmelerle sonuçlandırılmaktadır. Fakültenin kendine özgü organizasyon yapısı ve idari süreçleri, iç kontrol eylem planı çalışmaları kapsamında belirlenmiştir. Bu doğrultuda fakülte, üniversitenin stratejik amaç ve hedeflerine sağlayacakları katkıyı açıkça belirtmiştir. Bu hususlara ilişkin belgeler, fakültenin internet sayfasında “iç kontrol” sekmesi altında yer almaktadır. Fakülte, operasyonel süreçlere ilişkin iç ve dış paydaşların yer aldığı birim danışma kurulundan görüş almaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun misyon ve stratejik hedeflerine ulaşmasını güvence altına alan ve süreçleriyle uyumlu yönetişim modeli ve idari yapılanması belirlenmiştir.
Kanıtlar
(2)A.1.1._1: İdari yapılanma(organizasyon şeması)
A.1.2. Liderlik
Spor Bilimleri Fakültesi gerekli olan yazışmaları ve bilgilendirmeleri UBYS belge yönetim sistemi üzerinden gerçekleşmektedir. Toplantılar, ihtiyaçlar doğrultusunda oluşturulan gündemle birlikte UBYS üzerinden yapılan toplantı çağrısıyla birlikte gerçekleştirilir. Fakültenin bölümleri arasındaki evraklar ve kararlar ise Bölüm Başkanlıkları aracılığı ile kayıt altına alınmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda liderlerin kalite güvencesi sisteminin yönetimi ve kültürünün içselleştirilmesi konusunda sahipliği ve motivasyonu bulunmaktadır.
Kanıtlar
A.1.3. Kurumsal dönüşüm kapasitesi
Spor Bilimleri Fakültesi, kurumsal dönüşüm kapasitesini etkin bir şekilde kullanarak, tüm bölümlerinin amaç, misyon ve hedeflerini gerçekleştirmek için programlarını sürekli güncel tutma ve iç dış paydaşlarla iş birliğini devamlı kılmak amacıyla proaktif bir yaklaşım benimsemektedir. Bu çerçevede fakültemiz, gelecek yönelimli stratejiler geliştirebilmesi için paydaş görüşlerini büyük bir özenle değerlendirerek, programlarında yenilik ve güncellemeleri sürekli hale getirme çabası içindedir. Spor Bilimleri Fakültesinin tüm bölümleri, müfredatlarını güncelleyebilmek amacıyla, sektörün ihtiyaçları ve beklentilerini doğrudan yansıtabilecek paydaşlarla bir araya gelerek, toplantılar ve istişareler sonucunda alınan görüş ve önerilerle müfredatını zenginleştirme çabası içerisindedir. Yenilenen müfredat ile tüm bölümlerimiz, eğitim ve öğretim faaliyetlerine yenilikçi bir yaklaşımla devam etmekte, böylece sektörde aranan nitelikli insanların yetiştirilmesine katkı sağlamaktadır
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda değişim ihtiyacı olgunluk seviyesinde belirlenmiştir.
Kanıtlar
(2)A.1.3._1: Performans merkezi
(2)A.1.3._2: SBF Faaliyet raporu
A.1.4. İç kalite güvencesi mekanizmaları
Spor Bilimleri Fakültesi, liderlik, yönetim, kalite, eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme alanlarında sürekli iyileştirme hedefiyle, Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem Al (PUKÖ) döngüsünü temel alarak aktif bir şekilde çalışmalarını sürdürmektedir. Kurumun kalite güvence alt komisyonları belirlenmiş ve web sayfasında paylaşılmıştır. Komisyonun süreçlerle ilgili hazırlığı devam etmektedir. ÖZYES sınavıyla fakültenin lisans programlarına yerleşen öğrenciler program müfredatlarına tabilerdir. Eğitim, öğretim ve bilimsel faaliyetler aksatılmadan birimin bütününü kapsayacak bir iç kalite yönergesi, kılavuzu ve/veya sistemi oluşturulabilmesi için gelecek yıllarda akademik personel sayısının artırılması gerekmektedir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun iç kalite güvencesi süreç ve mekanizmaları tanımlanmıştır.
Kanıtlar
(2)A.1.4._1: Kalite güvence komisyonu
A.1.5. Kamuoyunu bilgilendirme ve hesap verebilirlik
Spor Bilimleri Fakültesi ile ilgili tüm güncel bilgiler, fakültemizin resmi web sitesi ve sosyal medya kanalları üzerinden kamuoyu ile düzenli olarak paylaşılmaktadır. Haberler, duyurular ve etkinlik bilgileri, kurumsal iletişim koordinatörlüğü aracılığıyla yayınlanmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurum tanımlı süreçleri doğrultusunda kamuoyunu bilgilendirme ve hesap verebilirlik mekanizmalarını işletmektedir.
Kanıtlar
(2)A.1.5._3: Kontrol ortamı standartları
(2)A.1.5._4: Fakülte sosyal medya
A.2. Misyon ve Stratejik Amaçlar
A.2.1. Misyon, vizyon ve politikalar
Spor Bilimleri Fakültesi belirlenen misyon, vizyon ve hedefler doğrultusunda faaliyetlerini sürdürmektedir. Her yarıyılın sonunda, fakülte bünyesinde görev yapan akademik personelin aktif katılımı ile düzenlenen değerlendirme toplantıları aracılığıyla, personelin görüş ve önerileri detaylı bir şekilde incelenip raporlaştırılmakta ve sonuçlar yeni stratejiler ve amaçlar belirlemek için kullanılmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun tanımlanmış ve kuruma özgü misyon, vizyon ve politikaları bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)A.2.1._1: SBF vizyon ve misyon
(2)A.2.1._2: SBF faaliyet raporları
A.2.2. Stratejik amaç ve hedefler
Fakültemize ait Stratejik Amaçlar ve Hedefler belirlenmiş olup 2023 yılı Faaliyet Raporunda belirtilmiştir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun ilan edilmiş bir stratejik planı bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)A.2.2._1: 2023 Faaliyet raporu
A.2.3. Performans yönetimi
Fakültemizin 2024 yılı için koyduğu hedeflere ait performans göstergeleri tablosu faaliyet raporumuzda belirtilmiştir. Ayrıca, spor bilimleri fakültesinin yıllara göre değişiklik gösteren performans göstergeleri "Birim sunum şablonu"'nda
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun geneline yayılmış performans yönetimi uygulamaları bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)A.2.3._1: 2023 faaliyet raporu
(3)A.2.3._2: Performans göstergeleri
A.3. Yönetim Sistemleri
A.3.1. Bilgi yönetim sistemi
Spor Bilimleri Fakültesi, iletişim ve bilgi paylaşımı için UBYS belge yönetim sistemini kullanarak gerekli yazışmaları ve duyuruları yürütmektedir. Bu bölümde, bilişim hizmetleri Bilgi İşlem Daire Başkanlığı'nın koordinasyonu altında sağlanmakta olup, bu kapsamda web hizmetleri, öğrenci ve personel bilgi sistemleri, ders bilgi paketleri gibi çeşitli hizmetler sunulmaktadır. Ayrıca, bölümlerimize ait evraklar ve alınan kararlar, Bölüm Başkanlıkları tarafından sistemli bir şekilde kaydedilmektedir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda kurumsal bilginin edinimi, saklanması, kullanılması, işlenmesi ve değerlendirilmesine destek olacak bilgi yönetim sistemleri oluşturulmuştur.
Kanıtlar
(2)A.3.1._2: Toplantı çağrısı örneği
A.3.2. İnsan kaynakları yönetimi
Spor Bilimleri Fakültesi, yeni gelen veya göreve atanacak akademik personelin atama işlemleri, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 4857 sayılı İş Kanunu, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu ve Trabzon Üniversitesi Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönergesi gibi mevzuatlar doğrultusunda titizlikle yürütülmektedir. Akademik kadrolara alım süreçlerini yönetmek üzere oluşturulan komisyonlar, adayların değerlendirilmesi aşamasında şeffaflık ilkesine büyük önem vermekte ve bu sürecin her aşaması, fakültemizin internet sitesi üzerinden kamuya açık bir şekilde ilan edilmektedir. Liyakat, bu süreçte en önemli ölçüt olarak belirlenmiş olup, tüm iş ve işlemler Üniversitemiz Personel Daire Başkanlığı ile yakın işbirliği içinde gerçekleştirilmektedir.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde insan kaynakları yönetimi doğrultusunda uygulamalar tanımlı süreçlere uygun bir biçimde yürütülmektedir.
Kanıtlar
(2)A.3.2._3: akademik personel
A.3.3. Finansal yönetim
Spor Bilimleri Fakültesi, Rektörlük tarafından her yıl kendilerine tahsis edilen bütçe doğrultusunda, belirlediği harcama planı çerçevesinde tahakkuk birimleri vasıtasıyla mali kaynaklarını kullanmaktadır. Taşınır ve taşınmaz kaynakların yönetimi, harcama yetkilileri tarafından, taşınır kayıtlarının tutulmasından sorumlu olan taşınır kayıt ve taşınır kontrol yetkilileri aracılığıyla yerine getirilir. Harcama yetkilileri, taşınırlara ilişkin işlem ve kayıtların usule uygun olarak yapılıp yapılmadığını kontrol etmeye veya ettirmeye; kasıt, kusur veya ihmal sonucu kırılan, bozulan veya kaybolan taşınırların ilgililerden tazmini için gerekli işlemleri yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumda finansal kaynakların yönetimine ilişkin tanımlı süreçler bulunmamaktadır.
A.3.4. Süreç yönetimi
Fakültemizde süreç yönetimine ilişkin temel süreçlerin sınıflandırması spor bilimleri fakültesi web sayfasında kontrol ortamı standartları sekmesi altında belirtilmiştir. Fakülte bünyesinde yer alan bölümlerin ders görevlendirmeleri birimde yapıldıktan sonra, genel plan, ders programları ve derslik tahsisleri tüm birimler için bütünleşik şekilde fakülte yönetimi tarafından bölüm başkanlarıyla yapılan bilgi alışverişleri doğrultusunda oluşturulmaktadır
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde tanımlı süreçler yönetilmektedir.
Kanıtlar
(3)A.3.4._1: süreç yönetimi ve iş akış şemaları
A.4. Paydaş Katılımı
A.4.1. İç ve dış paydaş katılımı
Spor Bilimleri Fakültesi, Sporda Performans Değerlendirme Ve Yetenek Seçimi Uygulama Ve Araştırma Merkezi ile paydaşlık yapmaktadır. Bu paydaşlık çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde yarışmalara katılan sporcuların performans ölçümleri için kullanılan protokollerin geliştirilmesi ve performans analizlerinin yapılması konusunda destek sağlanmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Tüm süreçlerdeki PUKÖ katmanlarına paydaş katılımını sağlamak üzere Kurumun geneline yayılmış mekanizmalar bulunmaktadır.
Kanıtlar
(3)A.4.1._1: sporda performans ve yetenek merkezi
(2)A.4.1._2: performans merkezi kalite komisyon
A.4.2. Öğrenci geri bildirimleri
Spor Bilimleri Fakültesinde, ders programları ve akademik danışmanlık seanslarının gün ve saatleri öğrencilere bildirilmiştir, böylece her öğrenciye bir akademik danışman atanmıştır. Her akademik yarıyılın sonunda, dönem sonu değerlendirme toplantıları düzenlenmekte, bu toplantılarda öğrencilerin akademik performansları, derslere ve öğretim üyelerine ilişkin geri bildirimleri ele alınmaktadır. Fakültemiz, öğrenci memnuniyetini ölçmek amacıyla genel bir memnuniyet anketinin UBYS sisteminde standart hale getirilerek uygulanması beklentisindedir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda öğretim süreçlerine ilişkin olarak öğrencilerin geri bildirimlerinin (ders, dersin öğretim elemanı, program, öğrenci iş yükü vb.) alınmasına ilişkin ilke ve kurallar oluşturulmuştur.
Kanıtlar
A.4.3. Mezun ilişkileri yönetimi
Kurumumuzda mezun öğrencileri izleme sistemi hazırlık aşamasındadır.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumda mezun izleme sistemi bulunmamaktadır.
A.5. Uluslararasılaşma
A.5.1. Uluslararasılaşma süreçlerinin yönetimi
Spor Bilimleri Fakültesinde, uluslararasılaşma süreçlerinin yönetimi üniversitemizin dış ilişkiler birimiyle entegre olarak yürütülmektedir. Erasmus Programı çerçevesinde çeşitli üniversitelerle uluslararası öğrenci ve akademik personel değişimi için anlaşmalar kurumumuzun web sayfasında öğrenci başlığı altında değişim programları sekmesinde yayımlanmıştır. Burada uluslararasılaşma süreciyle ilişkili olarak Erasmus birimi ile ilgili bilgiler ve ikili anlaşma yapılan üniversiteler yer almaktadır. Bununla birlikte, diploma eklerinin İngilizce hazırlanması, fakültemiz web sayfasındaki program tanıtımlarının ve Ders Bilgi Paketi'nde yer alan ilgili bölümlerin İngilizce'ye çevrilmesi gibi önemli adımlar atılmaktadır. Bu süreçler, programımızın uluslararası alanda daha görünür olması adına titizlikle takip edilmekte ve uygulanmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumda uluslararasılaşma süreçlerinin yönetimine ilişkin organizasyonel yapılanma tamamlanmış olup; şeffaf, kapsayıcı ve katılımcı biçimde işlemektedir.
Kanıtlar
(2)A.5.1._1: dış ilişkiler koordinatörlüğü
(3)A.5.1._3: anlaşmalı üniversiteler
A.5.2. Uluslararasılaşma kaynakları
Kurumun uluslararasılaşma faaliyetlerini sürdürebilmesi için yeterli kaynak bulunmamaktadır.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumun uluslararasılaşma faaliyetlerini sürdürebilmesi için yeterli kaynak bulunmamaktadır.
A.5.3. Uluslararasılaşma performansı
Spor Bilimleri Fakültesi olarak uluslararasılaşma faaliyetleri kapsamında, uluslararası toplantılara ve kongrelere katılmak ya da uluslararası değişim programlarından yararlanmak isteyen (bir takım kriterleri sağlamak koşulu ile) akademisyen ve öğrencilerimizi, üniversitemizin bütçe harcama programını aksatmayacak şekilde desteklemeye önem veriyoruz. ayrıca fakülte olarak hazırlamış olduğumuz performans göstergeleri uluslararasılaşma faaliyetleri ile ilgili birim sunumu eklenmiştir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda uluslararasılaşma politikasıyla uyumlu faaliyetlere yönelik planlamalar bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)A.5.3._1: uluslararasılaşma faaliyetleri, performans göstereleri
B. EĞİTİM VE ÖĞRETİM
B.1. Program Tasarımı, Değerlendirmesi ve Güncellenmesi
B.1.1. Programların tasarımı ve onayı
Kurumumuzun tüm bölümlerinin ve programlarının amaçları ve öğrenme çıktıları (kazanımları) oluşturulmuş, TYÇ ile uyumu belirtilmiş, kamuoyuna ilan edilmiştir. Program yeterlilikleri belirlenirken kurumun misyon-vizyonu göz önünde bulundurulmuştur. Ders bilgi paketleri hazırlanmıştır. Kazanımların ifade şekli öngörülen bilişsel, duyuşsal ve devinimsel seviyeyi açıkça belirtmektedir. Program çıktılarının gerçekleştiğinin nasıl izleneceğine dair planlama yapılmıştır, özellikle kurumun ortak (generic) çıktıların irdelenme yöntem ve süreci ayrıntılı belirtilmektedir. Program düzeyinde yeterliliklerin hangi eylemlerle kazandırılabileceği (yeterlilik-ders-öğretim yöntemi matrisleri) belirlenmiştir. Alan farklılıklarına göre yeterliliklerin hangi eğitim türlerinde (örgün, karma, uzaktan) kazandırılabileceği tanımlıdır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda programların tasarımı ve onayına ilişkin ilke, yöntem, TYÇ ile uyum ve paydaş katılımını içeren tanımlı süreçler bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.1.1._1: program çıktıları
(2)B.1.1._2: eğitim öğretim yönetmeliği
B.1.2. Programın ders dağılım dengesi
Programın ders dağılımına ilişkin ilke, kural ve yöntemler TRÜ. Senatosunun hükümlerinde açıkça belirtilmiştir. Bu yönerge çerçevesinde gerçekleştirilen müfredat yenileme sürecinde öğretim programlarının (müfredat) yapısı zorunlu-seçmeli ders, alan-alan dışı ders dengesi, yönergede belirtilen ağırlıklara göre düzenlenmiş ve öğretim programlarının kültürel derinlik sağlaması ve farklı disiplinleri tanıma olanağı sunmasına özen gösterilmiştir. Ayrıca her dönem öğrencilerin alması gereken derslerin sayısı ve haftalık ders saatlerinin (ders yükü) belirlenmesinde öğrencilerin akademik olmayan etkinliklere de zaman ayırmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesine dikkat edilmiştir. Bu kapsamda geliştirilen ders bilgi paketlerinin amaca uygunluğu ve işlerliği süreçleri yeni başlamış olup, izlenmesi ve üzerinde iyileştirmeler yapılması daha önce bilgi ve belge sunulan ölçek, anketlerle, staj ve uygulama formlarında yer aldığı şekliyle elde edilmesi yönünde birim kalite ekiplerinin yaptıkları toplantılarda görüş oluşmuştur.
Olgunluk Düzeyi
2 - Ders dağılımına ilişkin olarak; öğretim elemanlarının uzmanlık alanına, alan/meslek bilgisi/genel kültür, zorunlu- seçmeli ders dengesine, kültürel derinlik kazanma, farklı disiplinleri tanıma imkânları gibi boyutlara yönelik ilke ve yöntemleri içeren tanımlı süreçler bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.1.2._2: kurum ders görevlendirme analizi
B.1.3. Ders kazanımlarının program çıktılarıyla uyumu
Derslerin öğrenme kazanımları (karma ve uzaktan eğitim de dahil) tanımlanmış ve program çıktıları ile ders kazanımları eşleştirmesi oluşturulmuş ve ilan edilmiştir. Kazanımların ifade şekli öngörülen bilişsel, duyuşsal ve devinimsel seviyeyi açıkça belirtmektedir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Ders kazanımlarının oluşturulması ve program çıktılarıyla uyumlu hale getirilmesine ilişkin ilke, yöntem ve sınıflamaları içeren tanımlı süreçler bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.1.3._1: program çıktıları
B.1.4. Öğrenci iş yüküne dayalı ders tasarımı
Öğrencilerin programa aktif olarak katılımını sağlamak amacı ile öğretmen merkezli programlardan, öğrenci merkezli programlara geçiş yapan üniversitemizde derslerin öğrenci iş yüküne göre AKTS kredi değerleri belirlenmektedir. Bir öğretim programında iş yükü; her bir etkinliğin, ders süresi, sınıf dışı ders çalışma süresi, ödev, ara sınava hazırlık, ara sınav, final sınavına hazırlık, final sınavı, sunu hazırlığı, sunu, proje hazırlığı, rapor hazırlığı, uygulama ve alan çalışması ölçütlerinden ilgili olanların tekrar sayı ve süresi dikkate alınarak hesaplanmaktadır. “Bologna Bilgi Sistemi” sekmesinden ilgili akademik birimin ayrıntılı program ve ders bilgilerine ulaşılabilmektedir. Üniversitemizde staj zorunluluğu olan programlarda, yurt içi ve/veya yurt dışındaki uygulama ve stajların iş yükleri belirlenerek programın toplam iş yüküne dâhil edilmektedir. Bu süreçte, ortak olan derslerin kredilerinin de ortak olmasına dikkat edilmektedir. Konuyla ilgili detaylı bilgi Trabzon Üniversitesi Ders Bilgi Paketi’nde yer almaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Dersler öğrenci iş yüküne uygun olarak tasarlanmış, ilan edilmiş ve uygulamaya konulmuştur.
Kanıtlar
(2)B.1.4._1: iç değerlendirme raporları
(3)B.1.4._2: fakülte faaliyet raporları
B.1.5. Programların izlenmesi ve güncellenmesi
Spor Bilimleri Fakültesinin tüm bölümlerinde, öğrencilerin iş yükü sürekli olarak izlenir ve bu bilgilere dayanarak ders tasarımları güncellenir. Bu yaklaşım, öğrencilere daha etkili ve verimli bir öğrenme deneyimi sunmayı hedefler.
Olgunluk Düzeyi
2 - Program çıktılarının izlenmesine ve güncellenmesine ilişkin periyot, ilke, kural ve göstergeler oluşturulmuştur.
Kanıtlar
(2)B.1.5._1: program çıktıları
B.1.6. Eğitim ve öğretim süreçlerinin yönetimi
Kurum, eğitim ve öğretim süreçlerini bütüncül olarak yönetmek üzere; organizasyonel yapılanma (üniversite eğitim ve öğretim komisyonu, öğrenme ve öğretme merkezi, vb.), bilgi yönetim sistemi ve uzman insan kaynağına sahiptir. Eğitim ve öğretim süreçleri üst yönetimin koordinasyonunda yürütülmekte olup; bu süreçlere ilişkin görev ve sorumluluklar web sayfamızda belirtilmiştir. Eğitim ve öğretim programlarının tasarlanması, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi faaliyetlerine ilişkin kurum genelinde ilke, esaslar ile takvim belirlidir. Programlarda öğrenme kazanımı, öğretim programı (müfredat), eğitim hizmetinin verilme biçimi (örgün, uzaktan, karma, açıktan), öğretim yöntemi ve ölçme-değerlendirme uyumu ve tüm bu süreçlerin koordinasyonu üst yönetim tarafından takip edilmektedir.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde eğitim ve öğretim süreçleri belirlenmiş ilke ve kuralara uygun yönetilmektedir.
Kanıtlar
(2)B.1.6._1: personel görev dağılımı
(2)B.1.6._3: fakülte web sayfası
B.2. Programların Yürütülmesi (Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme)
B.2.1. Öğretim yöntem ve teknikleri
Spor Bilimleri Fakültesinde, öğrencilerin aktif ve etkileşimli katılımını destekleyen, disiplinlerarası çalışmayı teşvik eden, araştırma ve öğrenmeye odaklı öğretim yöntem ve teknikleri benimsenmektedir. Bu yöntemler sayesinde elde edilen sonuçlar düzenli olarak gözden geçirilip, ilgili paydaşlarla değerlendirilmekte ve gerekli önlemler alınmaktadır. Derslerin ve müfredatın oluşturulmasında, öğrenci iş yükünü temel alan AKTS sistemine uygun kredi değerleri atanmıştır. Ayrıca, stajın da belirlenen iş yükü (AKTS kredisi) ile programın toplam yüküne entegre edildiği bir yaklaşım benimsenmiştir. Uygulamalı derslerde, laboratuvar ortamlarında gösterim ve uygulama yöntemleri ile öğrencilere pratik beceriler kazandırılmakta, öğrencilerin dersle ilgili projeler geliştirmelerine olanak sağlanmaktadır. Öğrenci kabulü konusunda Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) olarak Antrenörlük Eğitimi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği ve Rekreasyon lisans programlarına 2023- 2024 Eğitim-Öğretim yılı için Özel Yetenek Sınavı ile öğrenci alınmış olup bununla ilgili kılavuz web sayfamızda belirtilmiştir. Kurum, hedeflediği nitelikli mezun yeterliliklerine ulaşmak amacıyla öğrenci merkezli ve yetkinlik temelli öğretim, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygulamaktadır. Ayrıca kurum, diploma, derece ve diğer yeterliliklerin tanınması ve sertifikalandırılmasına yönelik açık kriterler belirlemiş; önceden tanımlanmış ve ilan edilmiş kuralları tutarlı şekilde uygulanmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Programların genelinde öğrenci merkezli öğretim yöntem teknikleri tanımlı süreçler doğrultusunda uygulanmaktadır.
Kanıtlar
(3)B.2.1._2: ders bilgi paketi
B.2.2. Ölçme ve değerlendirme
Birimimizde, program ve ders öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi, Ön Lisans ve Lisans Programları için Senato tarafından belirlenen kriterlere uygun şekilde yürütülmektedir. Ara sınav haftalarının planlanması sırasında, resmi tatil ve bayramlar dikkate alınarak öğrencilerin yararına olan tarihler tercih edilmektedir, bu durum öğrenci merkezli bir ölçme yaklaşımının benimsendiğini ortaya koymaktadır. Ders içi sunumlarda, öğrencilerin kendi ilgi alanlarına yönelik konuları seçebilmelerine olanak tanınması, bu öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme yaklaşımının bir başka göstergesidir. Ayrıca, sınav yöntemleri ve sorularının çeşitlendirilmesi ile öğrencilere farklı değerlendirme fırsatları sunulmaktadır. Sınav programları, akademik takvimde önceden belirlenen tarihlerde, fakültemizin web sayfası üzerinden öğrencilerimize ilan edilmektedir.
Olgunluk Düzeyi
3 - Programların genelinde öğrenci merkezli ve çeşitlendirilmiş ölçme ve değerlendirme uygulamaları bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.2.2._1: sınav programları
(3)B.2.2._2: sınav yönetmeliği
B.2.3. Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesi
Spor Bilimleri Fakültesi öğrenci kabulleri, ÖSYM tarafından yürütülen merkezi sınav sistemi ve fakülte tarafından yürütülen özel yetenek sınavı aracılığıyla gerçekleştirilmekte ve kabul sürecinde şeffaf ve tutarlı kriterler uygulanmaktadır. Yabancı uyruklu öğrenciler için ise Trabzon Üniversitesi tarafından düzenlenen Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı ve özel yetenek sınavı aracılığıyla öğrenim görme imkanı sunulmaktadır. Yatay geçiş yoluyla bölümümüze katılan öğrencilerin önceki öğrenimlerinin tanınması ve kredilendirilmesi, uyum komisyonumuz tarafından titizlikle yapılmaktadır. Bölümümüze yeni katılan öğrencilerin kolayca uyum sağlayabilmeleri için akademik yılın başında oryantasyon programları düzenlenmektedir. Bu programlar, öğrencilerin bölümümüzdeki eğitim-öğretim süreçlerine, akademik ve sosyal imkanlara hızlı bir şekilde adapte olmalarını desteklemektedir. Öğrencilerimize sunulan akademik danışmanlık hizmetleri, öğretim elemanlarımız tarafından yürütülmekte ve öğrencilerimizin akademik gelişimleri yakından takip edilmektedir. Akademik danışmanlık gün ve saatleri, dönem başında ders programları ile birlikte öğrencilerimize duyurulmaktadır, bu sayede öğrencilerimiz akademik danışmanlarına kolayca ulaşabilmekte ve akademik kariyerleri boyunca gereken desteği alabilmektedirler.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesine ilişkin planlar dahilinde uygulamalar bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.2.3._1: sosyal medya duyuru
B.2.4. Yeterliliklerin sertifikalandırılması ve diploma
Spor Bilimleri Fakültesi bünyesindeki tüm bölümlerde, sertifika ve mezuniyet süreçleri Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı'nın sorumluluğunda yürütülmekte olup, bu alanda standart prosedürlere ve mevzuatın öngördüğü kurallara titizlikle uyulmaktadır. Mezuniyet aşamasına ulaşan öğrencilerin akademik durumlarının değerlendirilmesi ve onay süreci, bölümümüzün Fakülte Yönetim Kurulu tarafından dikkatle gerçekleştirilen bir işlemdir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda diploma onayı ve diğer yeterliliklerin sertifikalandırılmasına ilişkin kapsamlı, tutarlı ve ilan edilmiş ilke, kural ve süreçler bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.2.4._2: öğrenci işleri belgeler
(2)B.2.4._3: öğrenci işleri kararlar
B.3. Öğrenme Kaynakları ve Akademik Destek Hizmetleri
B.3.1. Öğrenme ortam ve kaynakları
Spor Bilimleri Fakültesi tüm bölümlerinde, eğitim kalitesini maksimize etmek amacıyla, öğrenme ortamlarını (sınıflar, çalışma alanları, amfiler) en uygun ve gelişmiş ekipmanlarla donatarak yeterlilik ve uygunluk açısından zenginleştirmekteyiz. Projeksiyonlu derslikler ve geniş kapsamlı kablosuz internet erişimi, bu donanımların başlıcaları arasında yer almakta. Yüz yüze eğitimin potansiyel risk teşkil ettiği durumlarda, uzaktan eğitim yöntemine başvurulmuş, bu modun etkinliğini ve kalitesini artırmak için fiziksel altyapı güçlendirilmiş, video içeriklerinin kalite ve süreç takibi yapılmış, ve uzaktan eğitim işleyişini destekleyecek birimler kurularak öğrencilere canlı yardım ve teknik destek hizmetleri sağlanmıştır. Ayrıca, öğrenci ve akademik personelin bu sürece dair bilgilendirilmesine özel önem verilmiştir. Öğrencilerimizin yüksek kaliteli ve güncel kaynaklara erişimini kolaylaştırmak için fakültemiz bünyesinde bir kütüphane bulunmakta, bu kütüphanenin güncellenmesi ve sürdürülebilirliği için her yıl düzenli olarak kitap talepleri Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı'na iletilmekte ve temin edilen kaynaklar öğrencilerimizin kullanımına sunulmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürebilmek için uygun nitelik ve nicelikte öğrenme kaynaklarının (sınıf, laboratuvar, stüdyo, öğrenme yönetim sistemi, basılı/e-kaynak ve materyal, insan kaynakları vb.) oluşturulmasına yönelik planları vardır.
Kanıtlar
(2)B.3.1._2: online eğitim iş akış şeması
B.3.2. Akademik destek hizmetleri
Spor Bilimleri Fakültesinde, öğrencilerimizin akademik yolculuklarını destekleyen, onlara rehberlik eden ve hem akademik zorluklarında hem de kariyer planlamalarında yanlarında olan bir danışmanlık sistemi bulunmaktadır. Bu sistem kapsamında, öğrencilerimize yönelik akademik gelişim ve kariyer planlama hizmetleri, belirlenen prensip ve kurallar çerçevesinde özenle sunulmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumda öğrencilerin akademik gelişimi ve kariyer planlaması süreçlerine ilişkin tanımlı ilke ve kurallar bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.3.2._2: eğitim öğretim alt komisyonu
B.3.3. Tesis ve altyapılar
Spor Bilimleri Fakültesi olarak tüm bölümümüzde tesisler ve altyapı, erişilebilir durumdadır ve tüm öğrencilerimizin fırsat eşitliği ilkesine dayanarak bu olanaklardan yararlanması sağlanmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde tesis ve altyapı erişilebilirdir ve bunlardan fırsat eşitliğine dayalı olarak yararlanılmaktadır.
Kanıtlar
(3)B.3.3._1: tesisler ve altyapı
(2)B.3.3._2: spor tesisleri randevu sistemi
B.3.4. Dezavantajlı gruplar
Spor Bilimleri Fakültesi, dezavantajlı öğrencilerin kurum olanaklarına erişimini kolaylaştırmak amacıyla, Üniversite yönetiminin aldığı genel kararlar ve uygulamaların yanı sıra, bölüm özelinde ek bir süreç yürütülmemekte; ancak, bu genel politikaların bölümümüzde etkin bir şekilde uygulanmasına özen gösterilmektedir. Birim lisans programında dezavantajlı gruplar tanımına uyan öğrencilerin derse katılımları ve sınav süreçlerinin yönetiminde Üniversite yönetmelik ve yönergeleri dikkate alınarak uygulamalar gerçekleştirilmektedir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Dezavantajlı grupların eğitim olanaklarına nitelikli ve adil erişimine ilişkin planlamalar bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)B.3.4._1: dezavantajlı gruplar yönerge
(2)B.3.4._2: dzavantajlı öğrenci sınav
B.3.5. Sosyal, kültürel, sportif faaliyetler
Spor Bilimleri Fakültesi olarak bölümümüzde öğrencilerimiz tarafından kurulan öğrenci kulüpleri, sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler düzenlemekte olup, bu etkinlikler fakültemiz tarafından aktif olarak desteklenmekte ve izlenmektedir. Bu çerçevede, ilgili kulüplerin fakülte imkanlarından en üst düzeyde yararlanabilmeleri için gerekli düzenlemeler yapılmakta, etkinliklerin planlanması ve gerçekleştirilmesinde kulüplerle sıkı bir iş birliği içinde hareket edilmektedir.
Olgunluk Düzeyi
2 - Sosyal, kültürel ve sportif faaliyet olanaklarının yaratılmasına ilişkin planlamalar bulunmaktadır.
Kanıtlar
B.4. Öğretim Kadrosu
B.4.1. Atama, yükseltme ve görevlendirme kriterleri
Spor Bilimleri Fakültesi olarak atama, terfi ve görevlendirme işlemleri, üniversitemizin belirlediği genel ilkeler ve mevzuat hükümlerine uygun olarak titizlikle yürütülmektedir. Görevlendirme sürecinde adayların uzmanlık alanları öncelikli olarak değerlendirilmekte, bölümümüzde gerekli öğretim üyesi bulunamaması durumunda diğer üniversitelerden öğretim üyesi görevlendirmeleri yapılmaktadır. Öğretim üyelerinin ilk atamaları ve görevde yükselmeleri sırasında, anabilim dallarının görüşleri alınarak ihtiyaçlar doğrultusunda kararlar alınmaktadır. Bölümümüzden ayrılan öğretim üyeleri nedeniyle oluşabilecek uzmanlık alanındaki boşlukların hızla doldurulması ve derslerin etkin şekilde devam ettirilmesi için kadro ihtiyaçları sürekli olarak gözden geçirilip, gerekli düzenlemeler yapılmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun tüm alanlar için tanımlı ve paydaşlarca bilinen atama, yükseltme ve görevlendirme kriterleri uygulanmakta ve karar almalarda (eğitim-öğretim kadrosunun işe alınması, atanması, yükseltilmesi ve ders görevlendirmeleri vb.) kullanılmaktadır.
Kanıtlar
(3)B.4.1._2: yıllara göre ders görevlendirme listeleri
(2)B.4.1._3: ders görevlendirmesi
B.4.2. Öğretim yetkinlikleri ve gelişimi
Kurumda öğretim elemanlarının öğretim yetkinliğini geliştirmek üzere planlamalar bulunmamaktadır.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumda öğretim elemanlarının öğretim yetkinliğini geliştirmek üzere planlamalar bulunmamaktadır.
B.4.3. Eğitim faaliyetlerine yönelik teşvik ve ödüllendirme
Olgunluk Düzeyi 2 - Teşvik ve ödüllendirme mekanizmalarının; yetkinlik temelli, adil ve şeffaf biçimde oluşturulmasına yönelik Spor Bilimleri Fakültesi olarak öğretim üyelerimizin akademik çalışmalarını teşvik etmek ve ödüllendirmek amacıyla, Trabzon Üniversitesi'nin belirlediği Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği, 2023 Faaliyet Yılı için hazırlanan Akademik Teşvik Ödeneği Uygulama Rehberi, Başvuru Değerlendirme Kontrol Formu ve Başvuru Dosyası Dizinleme Kılavuzu doğrultusunda hareket edilmektedir. B
Olgunluk Düzeyi
2 - Teşvik ve ödüllendirme mekanizmalarının; yetkinlik temelli, adil ve şeffaf biçimde oluşturulmasına yönelik planlar bulunmaktadır.
Kanıtlar
C. ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME
C.1. Araştırma Süreçlerinin Yönetimi ve Araştırma Kaynakları
C.1.1. Araştırma Süreçlerinin Yönetimi
Spor Bilimleri Fakültesi ve tüm bölümleri için araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin yönetimi ve organizasyonel yapısını desteklemek amacıyla Akademik Birim Kalite Ekipleri, Faaliyet Raporu ve Stratejik Plan Hazırlama Komisyonu, ve çeşitli Alt Çalışma Grupları oluşturulmuştur. Ayrıca, İç Kontrol Birimi Çalışma Grubu da dahil edilerek görev tanımları yapılmıştır. Fakültemizin 2021-2025 Stratejik Planı kapsamında, araştırma süreçlerine yönelik beş yıllık hedefler ve amaçlar belirlenmiş, bu doğrultuda performans göstergeleri üzerinden yıllık faaliyet raporları hazırlanıp, bölümün web sitesi üzerinden kamuoyuyla paylaşılmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun araştırma süreçlerinin yönetimi ve organizasyonel yapısına ilişkin yönlendirme ve motive etme gibi hususları dikkate alan planlamaları bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)C.1.1._3: araştırma geliştirme
C.1.2. İç ve dış kaynaklar
Spor Bilimleri Fakültesi olarak araştırma faaliyetlerini hem iç hem de dış kaynaklar aracılığıyla, Üniversitemizin Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi ve Teknoloji Transferi ile Proje Yönetimi Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin desteğiyle yürütmektedir. Bu kapsamdaki performans göstergeleri ve 2023 yılına ait faaliyet raporu bölümümüzün web sitesinde yayımlanmıştır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun araştırma ve geliştirme faaliyetlerini sürdürebilmek için uygun nitelik ve nicelikte fiziki, teknik ve mali kaynakların oluşturulmasına yönelik planları bulunmaktadır.
Kanıtlar
(2)C.1.2._1: performans göstergeleri
(2)C.1.2._2: tübitak 1001 alemdağ
(2)C.1.2._3: tübitak 1001 tortu
(2)C.1.2._4: tübitak 1001 birol
(2)C.1.2._5: patent çetindemir
C.1.3. Doktora programları ve doktora sonrası imkanlar
Spor Bilimleri Fakültesi olarak Beden Eğitimi ve Spor alanında bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, bu alanda ortaya çıkabilecek güncel konular hakkında yorum yapabilecek, bilimsel normları kullanabilen insan gücünü yetiştirebilme amacına yönelik bilimsel araştırmalar yürütebilmek ve spor bilimleri alanında öğrenci yetiştiren kurumlara akademik destek sağlamak amacıyla üniversitemizin Lisansüstü Eğitim Enstitüsü bünyesinde aktif olarak yürütülen Doktora programımız bulunmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
2 - Kurumun araştırma politikası, hedefleri ve stratejileri ile uyumlu doktora programı ve doktora sonrası imkanlarına ilişkin planlamalar bulunmaktadır.
Kanıtlar
C.2. Araştırma Yetkinliği, İş birlikleri ve Destekler
C.2.1. Araştırma yetkinlikleri ve gelişimi
Spor Bilimleri Fakültesi olarak, hem akademik kadronun hem de öğrencilerin araştırma ve geliştirme becerilerini artırmak amacıyla çeşitli eğitimler düzenlenmektedir. Bu eğitimler, bölümlerimizde verilen eğitim pratiğine yönelik güncel konuları ele almakta ve katılımcıların mesleki gelişimine katkı sağlamaktadır. Örneğin, bölüm tarafından düzenlenen etkinlikler arasında, antrenörlük eğitimine yönelik webinarlar ve seminerler bulunmaktadır. Akademik personel, Erasmus programı çerçevesinde yurt dışındaki etkinliklere aktif olarak katılmakta ve bu deneyimlerini eğitim süreçlerine entegre etmektedirler. Fakültemiz aynı zamanda, uluslararası iş birliklerini teşvik etmek ve yürütmek üzere bir Erasmus Koordinatörlüğüne sahiptir, bu da öğrenci ve öğretim üyelerinin uluslararası alanda daha etkin olmalarını sağlamak için önemli bir adımdır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde öğretim elemanlarının araştırma yetkinliğinin geliştirilmesine yönelik uygulamalar yürütülmektedir.
Kanıtlar
(2)C.2.1._1: araştırma geliştirme
(2)C.2.1._2: bağımlılıkla mücadele
C.2.2. Ulusal ve uluslararası ortak programlar ve ortak araştırma birimleri
Spor Bilimleri Fakültesinde ulusal ve uluslararası düzeyde ortak programlar ve ortak araştırma birimleri oluşturma yönünde çalışmalar hazırlık aşamasındadır.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumda ulusal ve uluslararası düzeyde ortak programlar ve ortak araştırma birimleri oluşturma yönünde mekanizmalar bulunmamaktadır.
C.3. Araştırma Performansı
C.3.1. Araştırma performansının izlenmesi ve değerlendirilmesi
Spor Bilimleri Fakültesi olarak, araştırma faaliyetlerinin değerlendirilmesi ve teşvik edilmesi amacıyla, bölüm içi kalite ve akademik teşvik komisyonları faaliyet göstermektedir. Bu komisyonlar, fakültemizin araştırma ve geliştirme çalışmalarını düzenli olarak gözden geçirerek, akademik personelin ve öğrencilerin bilimsel katkılarını desteklemektedir. Fakülte faaliyetlerinin detaylı bir kaydını tutmak amacıyla hazırlanan birim faaliyet raporları da, araştırma etkinliklerinin değerlendirilmesinde önemli bir araç olarak kullanılmaktadır. Proje takibi ve yönetimi, BAPSİS otomasyon sistemi üzerinden yürütülmekte olup, bu sistem sayesinde fakültemizin tüm projeleri etkin bir şekilde izlenmektedir. Ayrıca, TRÜ Dijital Dönüşüm ve Yazılım Ofisi Koordinatörlüğü tarafından geliştirilen Performans Veri Sistemi, araştırma performansının detaylı bir analizini sağlayarak, stratejik planlama ve gelişim süreçlerine katkıda bulunmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde araştırma performansını izlenmek ve değerlendirmek üzere oluşturulan mekanizmalar kullanılmaktadır.
Kanıtlar
(3)C.3.1._2: Kurum kalite komisyonu
(3)C.3.1._4: kontrol ortamı standartları
C.3.2. Öğretim elemanı/araştırmacı performansının değerlendirilmesi
Spor Bilimleri Fakültesi olarak, öğretim üyelerinin araştırma performanslarının takibi için birim faaliyet raporları ve akademik teşvik değerlendirme raporlarından yararlanılmaktadır. Bu raporlar, akademik personelin gerçekleştirdiği çalışmalar hakkında detaylı performans bilgileri içermekte ve bölümün araştırma çıktılarını değerlendirme sürecinde temel bir kaynak olarak işlev görmektedir. Araştırmacı performansının sistematik bir şekilde kaydedilmesi ve analiz edilmesi amacıyla, TRÜ Akademik Performans Bilgi Sistemi ve TRÜ Performans Veri Sistemi aktif olarak kullanılmaktadır. Bu sistemler sayesinde, öğretim üyelerinin bilimsel katkıları ve projeleri verimli bir şekilde izlenmekte, fakültemizin araştırma stratejilerinin geliştirilmesine yönelik değerli veriler sağlanmaktadır.
Olgunluk Düzeyi
3 - Kurumun genelinde öğretim elemanlarının araştırma-geliştirme performansını izlemek ve değerlendirmek üzere oluşturulan mekanizmalar kullanılmaktadır.
Kanıtlar
(2)C.3.2._2: akademik personel
(3)C.3.2._3: performans analiz raporları
(3)C.3.2._4: akademik performans veri sistemi
D. TOPLUMSAL KATKI
D.1. Toplumsal Katkı Süreçlerinin Yönetimi ve Toplumsal Katkı Kaynakları
D.1.1. Toplumsal Katkı Süreçlerinin Yönetimi
Spor Bilimleri Fakültesi öğretim elemanları, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 58'inci maddesi gereğince, Fakülte'deki idari ve akademik sorumluluklarını etkilemeyecek şekilde kurum dışı görevlerde de bulunabilmektedirler. Fakültemizde, toplumsal katkı süreçlerinin yönetimi resmi bir yapı olarak belirlenmemiş olsa da, her öğretim üyesi, bölümün toplumsal katkı politikaları doğrultusunda bireysel girişimlerde bulunarak bu misyonu desteklemektedir.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumda toplumsal katkı süreçlerinin yönetimi ve organizasyonel yapısına ilişkin bir planlama bulunmamaktadır.
D.1.2. Kaynaklar
Fakültemizde, toplumsal katkı faaliyetlerini sürdürebilmek için yeterli kaynak bulunmamaktadır.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumun toplumsal katkı faaliyetlerini sürdürebilmesi için yeterli kaynağı bulunmamaktadır.
D.2. Toplumsal Katkı Performansı
D.2.1. Toplumsal katkı performansının izlenmesi ve değerlendirilmesi
Fakültemizde toplumsal katkı performansının izlenmesine ve değerlendirmesine yönelik mekanizmalar bulunmamaktadır.
Olgunluk Düzeyi
1 - Kurumda toplumsal katkı performansının izlenmesine ve değerlendirmesine yönelik mekanizmalar bulunmamaktadır.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
- Liderlik, Yönetişim ve Kalite: Spor Bilimleri Fakültesi, güçlü bir yönetişim modeli ve etkili bir idari yapıya sahip olup, liderlik ve kalite yönetimi çerçevesinde faaliyetlerini sürdürmektedir. Sürekli gelişimi esas alarak, Planla-Uygula-Kontrol Et-Önlem Al (PUKÖ) döngüsü doğrultusunda çalışmalar gerçekleştirilmekte; şeffaflık, hesap verebilirlik ve kamuoyunu bilgilendirme süreçleri etkin şekilde yürütülmektedir.
- Eğitim ve Öğretim: Program geliştirme ve güncellemeleri, ders içeriklerinin belirlenmesi, öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve öğrenci iş yüküne dayalı ders planlaması konularında sistematik takip ve analizler yapılmaktadır. Öğrenci odaklı eğitim anlayışı benimsenerek modern öğretim yöntemleri uygulanmaktadır.
- Araştırma ve Geliştirme: Spor Bilimleri Fakültesi, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini stratejik hedefler doğrultusunda organize etmekte ve bu süreçleri destekleyecek yapılar oluşturmaktadır. Araştırma kaynaklarının verimli yönetimi için belirlenen hedefler çerçevesinde performans göstergeleri üzerinden analizler yapılarak düzenli faaliyet raporları yayımlanmaktadır.
- Toplumsal Katkı: Fakülte, topluma yönelik projeler geliştirerek spor ve sağlıklı yaşamın yaygınlaşmasını teşvik eden etkinlikler düzenlemekte; sosyal uyumu güçlendiren, entegrasyonu destekleyen çalışmalar yürütmektedir. Ayrıca, ekonomik kalkınmaya katkı sağlayacak projeler geliştirerek toplumsal fayda üretmeyi amaçlamaktadır.
BİRİM İÇ DEĞERLENDİRME RAPORU BEYANI
Bu Raporda yer alan bilgilerin ve kanıtların güvenilir, doğru ve tam olduğunu, Rapor içeriğinde yer alan bilgilerin 2024 yılı içerisinde gerçekleşen faaliyetler ve uygulamalara dayandığını, Raporun YÖKAK tarafından belirtilen yazım kurallarına ve içeriğine uygun olduğunu, kanıt kullanımında KVKK hükümlerine dikkat edildiğini beyan ve taahhüt ederim.
17.02.2025
Prof. Dr. İdiris Yılmaz
Dekan Yardımcısı